تهیه بانک اطلاعات مکانی و توصیفی اراضی موقوفه آستان قدس رضوی

با رویکرد صیانت از موقوفات و مدیریت بهتر و دقیق‌تر اراضی موقوفه در اختیار مستاجران، طرحی با عنوان GIS از مهر ماه سال 1401 در دستور کار شرکت دانش‌بنیان فاوا رضوی قرار گرفت تا علاوه‌بر نقشه‌برداری هوایی و فتوگرامتری اراضی موقوفات، بانک اطلاعات توصیفی و مکانی تمام قطعات اراضی موقوفه در حوزه املاک ناحیه دو مشهد تکمیل شود.

 

به گزارش آستان نیوز، با اجرای این طرح، نه تنها تغییرات کاربری، تصرف‌ها و ساخت و سازهای غیر مجاز مشخص می‌شود، بلکه امکان بررسی وضعیت کاربری موجود، شناسایی زمین‌های موقوفه برای واگذاری و حتی کنترل و پایش اراضی کشاورزی هم فراهم خواهد شد.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی درباره این پروژه اظهار کرد: در پروژهGIS  تاکنون علاوه‌بر انجام تصویربرداری حدود 45000 هکتار از اراضی موقوفه با دقت 3 سانتی متر، تصاویر سه بعدی آن نیز تهیه شده و مدل سه بعدی با قابلیت استفاده در هر نرم‌افزاری آماده است.
مهرداد حریریان گفت: در حال حاضر نقشه‌های با دقت 3 سانتی متر با مقیاس 1:500 تهیه و تمام پرونده‌های موجود در املاک روی نقشه‌های جدید نیز جانمایی شده است. همچنین قرار است تمام اطلاعات توصیفی مربوط به قطعات واگذار شده به صورت یک پایگاه داده مکانی تهیه شود.
او ادامه داد: پروژه GIS در تمام مجموعه‌هایی که در حوزه زمین و املاک فعالیت دارند همچون شهرداری‌ها، سازمان ملی زمین و مسکن، مسکن و شهرسازی و… قابل استفاده است.
 

پروژه GIS در تمامی اراضی موقوفه اجرا می‌شود
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فاوا رضوی در پاسخ به این سوال که آیا پروژه GIS قرار است در تمام اراضی موقوفه آستان قدس رضوی اجرا شود یا صرفا مختص اراضی موقوفه ناحیه مشهد بوده است؟ گفت: برنامه‌ریزی شده است تا همین فرآیند در تمامی اراضی موقوفه انجام شود.
او درباره چشم‌انداز این طرح تصریح کرد: در مرحله بعد در صدد هستیم ضمن تهیه و بروزرسانی تصاویر و نقشه‌های تمام اراضی موقوفه در سراسر کشور، بانک اطلاعات مکانی آن نیز تهیه شود.
حریریان ادامه داد: در این راستا تهیه نرم‌افزار جامع زیرساخت اطلاعات مکانی (SDI)برای مدیریت، استفاده و بروزرسانی اطلاعات تهیه شده در دستور کار است.
او افزود: شرکت دانش‌بنیان فاوا رضوی همچنین توانست در زمان اجرای پروژه برای حدود 40 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند.